Xarxa Audiovisual Local

Diumenge, 21 de juliol de 2019

.

 

La Xarxa Audiovisual Local, SL és una societat mercantil creada per la Diputació de Barcelona per gestionar el suport a l’audiovisual local català, donant resposta a les seves necessitats i contribuint a la dinamització del sector. Aquests objectius els desenvolupa a través de la marca La Xarxa de Comunicació Local, una plataforma multimèdia de continguts i serveis a disposició dels mitjans de proximitat del país (televisions, ràdios i suports en línia).

El principal servei que La Xarxa els ofereix és l’oferta de continguts, que es dissenya conjuntament amb els mitjans adherits amb el propòsit d’incentivar al màxim la coproducció amb tots ells. Un criteri d’actuació que pretén, d’una banda, augmentar la visibilitat dels continguts audiovisuals locals distribuint-los al conjunt de mitjans adherits i ampliar-ne així l’audiència potencial; i, de l’altra, estimular econòmicament el sector.

L’oferta de continguts és: informatius i esportius, i divulgatius i d’entreteniment. Pel que fa als continguts informatius i esportius, posen l’accent en la informació local i s’elaboren a partir de la coordinació periodística entre els serveis informatius de La Xarxa i les redaccions dels mitjans adherits. Aquesta tasca conjunta la centralitza el servei de continguts informatius XN, en què ambdues parts comparteixen diàriament tant previsions de cobertura informativa com peces d’actualitat.

Respecte als continguts divulgatius i d’entreteniment, conformen un catàleg que es renova periòdicament coincidint amb l’inici de la temporada radiofònica (anual) i televisiva (trimestral). Aquest catàleg va adquirint progressivament una dimensió multimèdia amb la incorporació de programes amb un doble format (radiofònic i televisiu).

La Xarxa posa a disposició dels mitjans adherits diverses eines per distribuir i compartir continguts de manera sincrònica (a través del satèl·lit), i asincrònica. En el cas de les televisions, la plataforma de distribució asincrònica és el sistema informàtic anomenat xip. Quant a les ràdios, la distribució asincrònica es fa a través de la plataforma web la Sindicada. A banda de l’oferta de continguts, La Xarxa presta als mitjans adherits altres serveis, com l’assessorament lingüístic, l’assistència jurídica i tècnica, i la formació en diferents camps.

 

 

XAL > Sala de premsa > Un estudi de l’INCOM constata que els informatius de l’XTVL són els que donen major presència al món local

Sala de premsa


L’anàlisi ha comparat la vocació de proximitat dels informatius de TVC, TVE a Catalunya, 8TV i XTVL

Un estudi de l’INCOM constata que els informatius de l’XTVL són els que donen major presència al món local

L’Observatori de la Comunicació Local, adscrit a l’Institut de la Comunicació (InCom) de la UAB, ha conclòs en un estudi comparatiu* entre informatius catalans d’abast autonòmic que el de la Xarxa de Televisions Locals és el que té major vocació de proximitat. L’estudi, que s’ha presentat aquest dimarts a Terrassa en el marc de la jornada Infolocal, ha avaluat de quina manera i amb quina freqüència els informatius de Televisió de Catalunya, TVE a Catalunya, 8TV i la Xarxa de Televisions Locals donen visibilitat al món local.

Els resultats obtinguts constaten que l’XTVL és la que més presència dóna al món local, al qual dedica el 38’9% de les seves notícies, per davant de TVE a Catalunya (32’8%), TVC (18’2%) i 8TV (10’8%). Així mateix, l’estudi també sosté que “l’XTVL és proporcionalment l’emissora que més visibilitat dóna al món local en notícies que són de repercussió general o d’àmbit geogràfic superior al comarcal” i en aquest sentit destaca com a pràctica habitual de la Xarxa “la producció de notícies d’abast general que inclouen perspectives locals”.

Pel que fa a la temàtica de les notícies de proximitat, l’estudi assenyala com a tendència general en els informatius analitzats el predomini de les arts i la cultura, seguit de les infraestructures i els successos, si bé remarca que aquests últims “estan concentrats a TVC i a 8TV”, mentre que a la Xarxa  tenen “una posició molt secundària en comparació amb altres temes”.  Segons l’estudi, dels quatre informatius examinats, el de la Xarxa és el que ofereix “el ventall més ampli de temàtiques de proximitat”. També observa que excepte en l’XTVL, “la informació de proximitat té una presència anecdòtica en les notícies esportives dels informatius”. Finalment, l’estudi apunta que aquestes prioritats temàtiques acaben determinant la imatge que els informatius ofereixen del món local: “positiva i posant l’accent en el progrés i en els valors locals en el cas de l’XTVL i TVE a Catalunya; negativa i vinculant l’àmbit més pròxim als successos, en el cas de TVC i 8TV”.

EFE, Atlas, ACN i XTVL analitzen el futur de les agències davant la crisi

L'Infolocal també ha acollit un debat moderat pel periodista Ramon Pellicer sobre el paper que juguen les agències de notícies com a suport als mitjans locals, en què han intervingut Leandro Lamor, director d'EFE Catalunya; Saül Gordillo, director de l'Agència Catalana de Notícies; Loli Franco, cap de redacció d'Atlas Catalunya; i Carlos Torreiro, director d'Informatius de l'XTVL. Els quatre ponents han exposat les seves opinions respecte el futur de les agències davant la crisi econòmica, d'una banda, i del progressiu augment de vídeos per part dels diaris digitals, de l'altra.  En aquest punt s'ha discutit el model de redacció integrada i els seus efectes sobre la qualitat dels productes periodístics. Més enllà d'aquest aspecte, les quatre parts han instat a la col·laboració entre agències per oferir un millor servei a les televisions de proximitat.

L'Infolocal, el Fòrum d'Informació Local, Televisió i Internet organitzat per l'XTVL i Canal Terrassa Vallès, s'ha tancat amb 110 assistents, una de les participacions més elevades en els vuit anys d'aquesta jornada.

Us adjuntem en PDF l’estudi La informació de proximitat als informatius televisius catalans, que ha dut a terme l’Observatori de la Comunicació Local (InCOM-UAB) per encàrrec de la Xarxa Audiovisual Local i la Diputació de Barcelona. La mostra analitzada es composa de 42 edicions dels informatius de TVC, TVE a Catalunya, 8TV i XTVL, corresponents als següents dies de 2009: 30 i 31 de març; 1, 2 i 3 d’abril; i 18 i 19 d’abril.

+ informació

Per a més informació, contacta amb el departament de Comunicació:

premsa@laxarxa.cat

935.080.715

© Xarxa Audiovisual Local, SL
Logo_laxarxa