Xarxa Audiovisual Local

Dimarts, 19 de novembre de 2019

.

 

La Xarxa Audiovisual Local, SL és una societat mercantil creada per la Diputació de Barcelona per gestionar el suport a l’audiovisual local català, donant resposta a les seves necessitats i contribuint a la dinamització del sector. Aquests objectius els desenvolupa a través de la marca La Xarxa de Comunicació Local, una plataforma multimèdia de continguts i serveis a disposició dels mitjans de proximitat del país (televisions, ràdios i suports en línia).

El principal servei que La Xarxa els ofereix és l’oferta de continguts, que es dissenya conjuntament amb els mitjans adherits amb el propòsit d’incentivar al màxim la coproducció amb tots ells. Un criteri d’actuació que pretén, d’una banda, augmentar la visibilitat dels continguts audiovisuals locals distribuint-los al conjunt de mitjans adherits i ampliar-ne així l’audiència potencial; i, de l’altra, estimular econòmicament el sector.

L’oferta de continguts és: informatius i esportius, i divulgatius i d’entreteniment. Pel que fa als continguts informatius i esportius, posen l’accent en la informació local i s’elaboren a partir de la coordinació periodística entre els serveis informatius de La Xarxa i les redaccions dels mitjans adherits. Aquesta tasca conjunta la centralitza el servei de continguts informatius XN, en què ambdues parts comparteixen diàriament tant previsions de cobertura informativa com peces d’actualitat.

Respecte als continguts divulgatius i d’entreteniment, conformen un catàleg que es renova periòdicament coincidint amb l’inici de la temporada radiofònica (anual) i televisiva (trimestral). Aquest catàleg va adquirint progressivament una dimensió multimèdia amb la incorporació de programes amb un doble format (radiofònic i televisiu).

La Xarxa posa a disposició dels mitjans adherits diverses eines per distribuir i compartir continguts de manera sincrònica (a través del satèl·lit), i asincrònica. En el cas de les televisions, la plataforma de distribució asincrònica és el sistema informàtic anomenat xip. Quant a les ràdios, la distribució asincrònica es fa a través de la plataforma web la Sindicada. A banda de l’oferta de continguts, La Xarxa presta als mitjans adherits altres serveis, com l’assessorament lingüístic, l’assistència jurídica i tècnica, i la formació en diferents camps.

 

Façana de l'edifici de La Xarxa a Barcelona

 

Xarxa Audiovisual Local, SL 

B-65908337

Inscrita al Registre Mercantil de Barcelona en data 21 de desembre de 2012 al volum 43517, foli 63, full B 431188, inscripció 1a.


Pavelló Cambó. Recinte Maternitat - Travessera de les Corts, 131.159 08028 Barcelona

Tel. +34 93 508 06 00 · laxarxa@laxarxa.cat

XAL > Sala de premsa > “Cal trencar amb les visions monolítiques de la realitat”

Sala de premsa


Entrevista a Jordi Sacristán, director i presentador d’'Angles', la nova tertúlia nocturna de la XTVL

“Cal trencar amb les visions monolítiques de la realitat”

La Xarxa de Televisions Locals estrena aquest dijous la tertúlia nocturna Angles, sota de la direcció i presentació del periodista Jordi Sacristán (Barcelona, 1963). Un programa que suposa el debut televisiu d'aquest professional amb una llarga trajectòria radiofònica, la major part desenvolupada a COMRàdio, on ha estat director i presentador dels programes Els Matins de COMRàdio, Crònica d'una setmana i on actualment condueix l'espai d'entrevistes en profunditat Tal com som. Angles abordarà setmanalment temes relacionats amb l'actualitat o la vida quotidiana a través de les visions complementàries que puguin aportar-hi especialistes de diferents àmbits. Sacristán defuig "la simple confrontació d'opinions" i aposta per un model de debat que pugui desgranar "els matisos" que conformen la realitat que ens envolta.

Per què el nom d'Angles?

Perquè ens proposem projectar un model de tertúlia que no es basa en la contraposició d'opinions entre partidaris i detractors d'un tema, sinó que pretén oferir mirades complementàries que n'enriqueixin la visió global. Així, l'elecció dels participants en el debat parteix d'aquesta premissa: més enllà de si estan a favor o en contra d'una qüestió, ens interessa la seva capacitat per aportar punts de vista, ja que estem convençuts que la realitat té molts matisos. Per exemple, en el programa d'aquest dijous, coincidint amb l'estrena d'Angles, abordarem la crisi econòmica, no tant per constatar-ne el grau d'intensitat sinó per analitzar-ne els efectes que està generant sobre el conjunt de la societat però també sobre l'individu en particular. De manera que, a banda de comptar amb un expert en economia, ens acompanyaran professionals vinculats al món laboral i a la psicologia, amb l'objectiu que puguin explicar-nos la incidència de la crisi en la vida quotidiana.

Quins temes us interessa debatre?
La idea és pivotar a l'entorn dels temes que conformen l'actualitat informativa. Un d'ells serà la immigració, una qüestió que ha entrat de ple en el debat sobre la crisi econòmica. Però també volem donar cabuda a assumptes que tenen a veure amb la quotidianitat. La vigència del model de parella tradicional n'és un exemple. Però n'hi ha d'altres, com la capacitat de la ciència per curar una malaltia com el càncer. En tots els casos, es tracta de qüestions que planen sobre l'espai comú i que no tenen una resposta a curt o mig termini. Amb tot, l'objectiu és que, al final de la tertúlia, els teleespectadors puguin visualitzar les possibles vies d'evolució d'un tema.

Als mitjans de comunicació se'ls acusa sovint de simplificar la realitat oferint-ne només dues cares. Fins a quin punt es pot revertir aquesta tendència?
Jo tinc la sensació que als ciutadans ens falten arguments, raons... per entendre les coses que passen des d'una perspectiva global. I els mitjans de comunicació, en especial els públics, tenim l'obligació de cercar aquest argumentari en persones qualificades i amb capacitat didàctica, que n'hi ha moltes. L'objectiu, al capdavall, és fer-nos pensar. Un dels temes que pertanyen a l'esfera quotidiana i que tenim interès a tractar és la relació entre pares i fills. Hi ha molts pares que tenen problemes per comunicar-se amb els seus fills adolescents i aquesta és una qüestió que els mitjans de comunicació aborden sovint amb massa simplicitat. Més enllà d'aquells que veuen l'adolescència com una etapa difícil, n'hi ha d'altres que pensen que, si se sap gestionar bé, pot ser molt enriquidora de cara al futur d'aquell jove. Cal trencar, en definitiva, amb les visions monolítiques de la realitat.

Quin perfil d'especialistes convidareu a la tertúlia?
Busquem l'excel·lència, és a dir, professionals que siguin molt notables en la seva activitat i que aportin punts de vista complementaris i altament enriquidors. Però completarem aquesta visió amb la veu del carrer, incorporant setmanalment una enquesta feta per les televisions locals, on els ciutadans aporten la seva opinió sobre la qüestió debatuda. Aquesta visió ens interessa per generar nous arguments per ser debatuts a la taula.

Quina contribucio fa Angles a la programació de les televisions locals?
Crec que és un programa que pot encaixar bé en les seves graelles, en tant que es dedica a observar la vida quotidiana en detall. Parlem d'allò que afecta a la gent. Actualment, la ciutadania està desconcertada davant la multitud de temes que romanen en el debat social, on de moment perduraran atesa la seva complexitat. En aquest sentit, volem generar espais de coneixement que permetin a l'audiència treure les seves pròpies conclusions. D'altra banda, Angles "pentinarà" el territori recollint les opinions de ciutadans de diferents punts de Catalunya en una enquesta sobre el tema plantejat en cada entrega. Comptarem amb la col·laboració de les televisions locals per realitzar aquestes enquestes, fet que d'alguna manera les farà partícips del projecte. Alhora, aquestes consultes permetran aportar la visió de la població i sumar noves perspectives. A més, si un tema determinat té una incidència especial en un indret de Catalunya, demanarem a la televisió local d'allà que ens en faci una aportació.

Com afronta un periodista radiofònic com tu la seva estrena a la petita pantalla?
Estic molt il·lusionat. Pel que fa al canvi de mitjà, crec que tot i que la televisió i la ràdio tenen formes diferents de treballar, la base dels seus llenguatges és molt similar. Al final, t'acabes imbuint de l'esperit i del temps de la conversa en qualsevol dels dos mitjans. És cert que la tertúlia no és un gènere que hagi practicat molt en els darrers anys però estic convençut que serà una experiència molt interessant, com a producte televisiu però també des del punt de vista professional.

Què pots traslladar de la teva experiència com a entrevistador del Tal com som a la COM, a l'Angles de la XTVL?
Crec que la capacitat d'extreure conclusions. El més important és que el teleespectador que vegi Angles hi trobi alguna utilitat, ja sigui perquè el fa pensar o perquè li proporciona arguments que l'ajuden a transitar en la seva vida quotidiana. Si aquesta tertúlia genera aquests efectes, em sentiré molt satisfet.

Darrerament s'observa que alguns programes de debat de les televisions generalistes limiten la durada de les intervencions dels participants. És un mitjà que no perdona la falta de dinamisme...
Jo convido la gent a què vegi Angles per comprovar que és possible fer una tertúlia amb ritme i dinamisme sense necessitat d'abaixar el micròfon dels convidats quan superen el temps estipulat de les seves intervencions. Crec que han d'existir programes on la gent es pugui explicar aportant arguments.

Isabel Pérez

+ informació

Per a més informació, contacta amb el departament de Comunicació:

comunicacio@laxarxa.cat

93.508.06.00

© Xarxa Audiovisual Local, SL
Logo_laxarxa